Säätiön historia


Merenkulun säätiön historiasta on vuonna 2025 valmistunut 80-vuotishistoriikki.

Merenkulun säätiön on toiminut 80 vuotta merenkulun ja meritekniikan tukena.

Säätiö on perustettu Helsingissä Etelä-Esplanaadin katu 6:ssa huhtikuun 20. päivänä vuonna 1945. Sotakorvauksena tehdyt alukset vauhdittivat alan kehitystä, mutta ammattitaidon kehittämiseen tarvittiin rahoitusta. Tämä sai politiikan ja liike-elämän vaikuttajat Henrik Ramsayn ja Wilhelm Wahlforssin kutsumaan koolle Merenkulun säätiön perustamiskokouksen.


Perustamiskokoukseen saapui yli 30 maamme merenkulku-, laivanrakennus- ja hallintopiirien edustajaa. Säätiön pesämuna koostui valtionavustuksen lisäksi useista yritysten ja yksityishenkilöiden lahjoituksia. Yksittäisistä lahjoituksista suurimpia olivat Wärtsilä Oy:n ja Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön lahjoitukset.

Säätiön alkutaipaleella merenkulun edistäminen ja laivanrakennuksen kehittäminen edellyttivät panostusta henkilöstön osaamisen ja tietotaidon kartuttamiseen.

Merenkulun säätiön tunnetuimpia apurahansaajia on ollut presidentti Mauno Koivisto, joka sai vuonna 1954 apurahan väitöskirjaansa ”Sosiaaliset suhteet Turun satamassa” varten.

Merenkulun säätiö toteuttaa edelleen tarkoitustaan tukemalla merenkulun ja meritekniikan tutkijoita ja opiskelijoita. Säätiön perusperiaatteet ovat säilyneet muuttumattomina ja apurahoja tarve korostuu etenkin haastavina maailmantalouden aikoina.

Voit lukea sen täältä:
Merenkulun säätiö – 80 vuotta merenkulun yhteistyön ja tutkimuksen tukena (PDF).

Kannen kuva: ESL Shipping/Tommi Aro
Kuva s. 2: ABB